OPTIMALE PRESENTATIE
06/03 2 minuten

Verhalen

OPTIMALE PRESENTATIE

Bij redres wordt er altijd gestreefd naar de beste presentatie van elk object. Daar blinken we - al zeggen we het zelf - in uit. We begrijpen als geen ander de kracht van een foto als eerste indruk op platforms zoals Funda, onze eigen website en bijvoorbeeld het monumentenportaal. Maar wat is nu eigenlijk de ideale hoofdfoto voor een te verkopen woning? Funda deed onderzoek naar dit vraagstuk.

Op welk soort hoofdfoto wordt het meest geklikt?

Als je een snelle blik werpt op Funda, zie je dat de lokale reguliere makelaars verschillende soorten foto's als hoofdafbeelding gebruiken. Ze kunnen grofweg worden ingedeeld in vijf categorieën:
- Foto’s van de buitenkant van de woning (meestal de gevel)
- Foto’s van het interieur (zoals woonkamer, slaapkamer of keuken)
- Foto’s van de tuin (met de woning op de achtergrond)
- Dronefoto’s (die de omgeving van bovenaf tonen)
- Overige foto’s (bijvoorbeeld artist impressions)

Het onderzoek vergeleek het bereik, de interesse (weergaven/klikken) en het aantal contactaanvragen van objecten in deze verschillende categorieën. Wat blijkt?

 

Dronefoto's of toch maar niet?

De resultaten tonen aan dat dronefoto’s over het algemeen minder goed presteren op het gebied van impressies, views en leads. Toch worden deze foto’s vaak ingezet voor objecten in het hogere segment buiten stedelijke gebieden, iets wat Redres ook al jaren doet. Deze buitencategorie is echter op zichzelf al minder populair dan gangbare objecten in populaire steden. Daarom kan het nog steeds een goed idee zijn om een dronefoto als openingsfoto te overwegen, vooral bij uitzonderlijke objecten.

 

Winning shot

Voor andere typen hoofdfoto’s, zoals interieur- of exterieurfoto’s, vertonen geen opvallende verschillen in prestaties. Dit impliceert dat de keuze tussen een foto van het interieur of exterieur als hoofdafbeelding in principe niet doorslaggevend is. De kern ligt echter in het vinden van een 'winnende' foto - een beeld dat potentiële kopers aanspreekt en waarop ze zullen klikken. In onze jarenlange ervaring hebben we geëxperimenteerd met dit idee. Bovendien een artistieke foto van een object valt op, springt eruit te midden van de massa en trekt altijd de aandacht.

 

Video en matterport

Wij geloven in de kracht van video; het vertelt meer dan duizend woorden. Bijzondere objecten worden door ons in prachtige teasers gepresenteerd, waardoor liefhebbers direct worden geboeid en verleid naar meer! Bovendien bieden we de mogelijkheid tot virtueel rondwandelen via Matterport 3D-technologie. Het geeft een realistische online beleving die gedetailleerder en interactiever is dan Google Streetview.

 

Bij redres. hoort de beste presentatie

Bij Redres maken we altijd gebruik van Funda Premium, waarbij we dankzij de inclusieve Blikvanger meerdere foto's tegelijk kunnen tonen. Objecten met een funda Premium vermelding worden maar liefst 84% vaker aangeklikt dan objecten met een standaardvermelding.

Ook een uitzonderlijke woning te verkopen? Neem contact op met Redres de Bouwkunstmakelaar!

*Bron: [Funda - Op welk soort hoofdfoto wordt het meest geklikt?](https://www.funda.nl/voormakelaars/artikel-makelaar/op-welk-soort-hoofdfoto-wordt-het-meest-geklikt/)*

Dromen met Redres