KLEINE VEER 4 ’s-HERTOGENBOSCH
Kunst om in te wonen | Een liefdevol ontwerp met een verbluffende plattegrond
Met deze woorden omschrijven Hilde de Haan en Ids Haagsma deze vrijstaande en unieke Bossche School woning in hun boek “Gebouwen van Jan de Jong | Pionier van het plastisch getal”
De Kleine Veer is een rustig plein in Empel, een dorp van de stad ’s-Hertogenbosch. Dit huis is gebouwd in een villawijk met grote kavels en navenante huizen.
De speklaag, de strakke diagonalen, de sobere steen, de golfplaten, de in elkaar geschoven volumes; het is een schoolvoorbeeld Bossche School architectuur. Ook de oprit, vrij van franje, met tegels voor de parkeerplaats en grind naar de voordeur, waar met doelmatig groen in de vorm van een boom een fraai pleintje gecreëerd is.
Dit ruime huis (met een woonoppervlak van 172 m² en een perceel van 788 m² past het keurig in de buurt) verkeert in topconditie. De bewoners hebben het curatorschap zeer serieus aanvaard; meteen tijdens de bouw is het huis geïsoleerd en voorzien van dubbel glas. Het huis heeft energielabel C, en ze is altijd keurig geschilderd. Ook de tuin is netjes bijgehouden.
Dit object is na 36 jaar nog geheel in evenwicht. Door de moderne lijnen, een uiterst solide constructie en de levensloopbestendige aantrekkelijkheid zijn de keuzes van destijds nog steeds relevant te noemen. Deze villa bewijst wat de waarde van een doorwrocht en kwalitatief ontwerp is, dat het de tand des tijds doorstaat.
De portiek, ingeleid door de dubbele zuilen, herbergt de dubbele voordeur. De geprononceerde, uitkragende rollaag boven de deur is onderdeel van een ritmiek rondom het huis; de Bossche School is niet wars van decoratie, als het maar passend en met mate is.
WONEN
Entree in de hal. Op de vloer terracottakleurige tegels en op het plafond de kenmerkende houten lamellen, hier met de looprichting mee naar binnen, in de kamer haaks hierop, met de leefrichting mee. Links bevindt zich de bordestrap naar de verdieping en de kelder, rechts de meterkast, garderobe en WC.
De woonkamer, eetkamer en keuken zijn geïntegreerd tot één ruimte, slechts door wandaanzetten gescheiden van elkaar. Het is – ook met de belijning van de lamellen in het plafond – een compositie die simpelweg niet kán vervelen. De living is een fraaie, lichte hoek, met een openhaard en openslaande deuren naar de tuin.
Links bevindt zich de keuken en de eethoek. De keuken en eethoek zouden in beginsel van elkaar onderbroken zijn door een bar, maar daar is uiteindelijk niet voor gekozen. Dit is uiteraard wel een goede optie.
Vanuit de keuken toegang tot de bijkeuken, met de aansluitingen voor de wasmachine en -droger, de vriezer en de ijskast, en de zeer ruime inpandige garage.
Vanuit de living rechts de slaapkamer en badkamer, met douche, bad, wastafel en WC, op de begane grond. Uitzicht op de tuin bij het wakker worden, heerlijk. Naast de living, aan de linkerzijde, is een studeerkamer gemaakt.
NAAR BOVEN
De trappartij wordt begeleid door een kloeke armleuning, dik belegd met natuursteen, links door een slankere versie van rvs. Halverwege toegang tot een zolderkamer, die altijd in gebruik is geweest als bergzolder, maar die met enkele ingrepen aan te passen is tot een hele leuke kinderslaapkamer. Aan de lange overloop, die het huis als een kloostergang opdeelt en aan weerszijden daglicht toelaat door grote, dubbele vensters, treffen we vier slaapkamers. Ook is er een badkamer met douche, WC en wastafel. Daarnaast is er in de nok een bergvliering die vanuit de overloop met een losse trap te bereiken is.
De lichte, houten plafonds zijn ook hier weer toegepast, en op de vloer in de badkamer de estriken uit de bijkeuken en de badkamer op de begane grond. Zo rijmt het hele huis steeds op elkaar, en is het een eenheid. Over alles is immers nagedacht.
NAAR BUITEN
De tuin omsluit het huis. Vanuit de woonkamer toegang tot het zonneterras op het zuidoosten. Dit terras is voorzien van een zonnescherm, waardoor de zon op warme dagen wat getemperd wordt. Ook is hier een loggia gebouwd om overdekt te kunnen zitten en samen te genieten van zomerse dagen.
Linksachter op het perceel een schuur en aan het huis een houtloodsje voor openhaardhout.
JAN DE JONG EN DE BOSSCHE SCHOOL
Jan de Jong (1917 - 2001), de architect van wiens hand dit huis is: zijn werk wordt vereenzelvigd met de Bossche School, en de Bossche School baseert zich op de ideeën en het gedachtegoed van Dom Hans van der Laan (1904 - 1991).
Van der Laan was een Nederlandse benedictijner monnik en architect. Hij was de grondlegger van de Bossche School. Zijn ideeën over ruimte-ervaring en maatverhoudingen, met name zijn vondst van het plastisch getal en het matenstelsel dat hij daaruit ontwikkelde, hadden grote invloed.
Dit principe is in feite een uitbreiding op de gulden snede, wat zich volgens Van der Laan te zeer beperkte tot het platte beeld, de tweedimensionaliteit. Het principe wordt uitgedrukt in de Griekse letter psi en psi geeft diepte, leefruimte en zorgt voor een destillatie van de architectonische ruimte.
Jan de Jong ging in de leer bij Van der Laan, was zijn sterleerling en slaagde cum laude. Toen De Jong kennismaakte met psi, moest hij naar eigen zeggen ‘vergeten wat ik kon, en leren wat ik nog niet kon’. Zo ontstond zijn eigen credo: ‘Het betaamt een wijs architect de ruimten te ordenen tot een dak voor het lichaam en een uitzicht voor de geest’. Kortom, De Jong was iemand die de lat hoog legde, een purist. En zijn opdrachtgever, kon zich in deze kernwaarden herkennen.
VERDUURZAMEN? GEEN PUNT.
Redres is dol op bijzondere objecten, monumenten en industrieel erfgoed. Het zijn, evenals dit heerlijke huis, gebouwen die geheel eigen behoeften hebben voor wat betreft onderhoud en verduurzaming. Vanwege hun bijzondere karakter zijn dergelijke objecten op zichzelf – vanuit circulariteitsoogpunt – al duurzaam, maar in gebruik zijn ze dat nog niet altijd en er valt op dat vlak dus nog winst te behalen. Dat geldt ook voor dit prachtige pand. Door de aard van het ontwerp en de goede isolatie naar de standaarden van 1987, kan een verbetering van label C naar label A vrij eenvoudig gerealiseerd worden.
Om u als koper hierin te begeleiden, hebben wij – naast het reguliere energielabel – een zogenaamd Verduurzamingslabel® laten vaststellen. Dit is een advies over hoe het object kan worden verduurzaamd, inclusief een scenario voor hoe deze prachtige woning van een C-label naar een A-label kan worden gebracht, en met welke investering dat gepaard zou gaan. Hierbij is gekeken naar de meest effectieve en efficiëntste verduurzamingsoplossingen, waarbij rekening is gehouden met de uniciteit van het object.
Immers, juist bij verkoop en aankoop en de daaropvolgende restauratie, of renovatie, zijn voor het nemen van verduurzamingsmaatregelen de gunstigste momenten. Het Verduurzamingslabel® is een goede leidraad om een weloverwogen aankoopbeslissing te kunnen nemen. Dit huis heeft beslist ruimte om te verduurzamen en de eerste aanzet is er al; we hebben een scan laten maken van het huis en deze stellen wij graag aan u ter beschikking.
BOUWKUNDIG ONDERZOEK
Verkopers hebben een bouwkundige keuring laten uitvoeren met als doel om potentiële kopers een duidelijk beeld te geven van de bouwkundige staat van het huis. Het rapport geeft een goed beeld van het huis. Belangrijkste conclusie is dat het huis – op wat kleine zaken na - in optimale gezondheid verkeert. Ook dit rapport stellen wij u graag aan u ter beschikking.
MUSEAAL WONEN
Het is een huis, dat in optima forma doet waar huizen voor bedoeld zijn: een heerlijk leefklimaat, ruimte, geborgenheid en rust bieden. Maar dan wél een huis uit de pen van Jan de Jong en tegelijk het slotakkoord van een prachtige symfonie. Want met de opdrachten van de eigenaar van De Kleine Veer 4 werd een groots oeuvre begonnen en beëindigd; van het eerste ontwerp van de jonge nog onervaren architect tot aan het laatste besluit van dezelfde architect op leeftijd.
De cirkel, precies 40 jaar nadat hij voor het eerst het potlood op het papier had gezet, was rond. Kunst om in te wonen. U mag hier zonder kaartje naar binnen, onze gids neemt u graag mee voor een rondleiding.